Mei 16, 2008

Menanti waktunya.


[-] Sempena Nakbah Palestin, ulangtahun ke-60.
Suatu kisah derita yang terabaikan umat manusia di sebelah sini, dalam sekilas pandang.

[-] Jemputlah baca sini dan sini, ketahui apa itu Nakbah,
dan kaitannya pada seorang manusia, baik muslim atau tidak,
bagi mu'min lebih-lebihlah lagi.


****





" ...

Tidak ada cara lain selain menjadi seperti pemuda bertujuh tadi (pemuda-pemuda Ashabul Kahfi), menjadi seperti Ibrahim 'alaihissalam waktu mudanya, iaitu lari ke dalam 'gua'. Gua yang bukan mesti gua di gunung-gunung, tetapi ialah gua pertapaan dan khulwah yang suci, iaitu menerusi tasawwuf, kesufian dan juga jalan thariqat. Bersembunyi dalam 'gua' ini sementara, dekatkan diri, bersahabat dengan Kenyataan Tertinggi sebelum transformasikan diri menjadi seperti Ibrahim 'alaihissalam, keluar dengan keyakinan dan keimanan yang tidak lagi boleh digugah-gugah. Waktu itu bukan pemerintah moderate munafikin ini sahaja yang akan dikapak berhala mereka, kita malah akan dapat menawan Barat.

....

Waktu akan tiba untuk kita keluar dari 'gua', beramai-ramai dengan wajah yang tak akan berpaling lagi dari Tuhan. Kita akan menterjemahkan cinta kita semua sebagai kekasih Allah dan jika kita mati kerananya, kita mati kerana cintakan Allah.

..."

Ucapan terakhir Syarifah Nusaybah,
dalam 1511H Kombat
karya Faisal Tehrani.


****

[-] Apapun, jika ucapan di atas ini masih tak dapat dicerna dan difahami,
cuba pula hayati ucapan ini ..

Link berkaitan:

[1] Palestinian-Israel Conflict For Beginners
[2] Tentang 1511H Kombat - dari laman penulisnya
[3] Dunia 1511H Kombat




1 ulasan:

Al haqeerah berkata...

Semoga hati jiwa dan nurani kita sentiasa cakna !!!