Ogos 01, 2008

Menterjemah Sunyi





Menterjemah Sunyi


Aku tersandar di dinding sunyi
ketika malam kian gering ini adalah rimba yang
merahsiakan dengkur sengsara dari perenggan sejarah.
Lantas sesudah tersayat aku dijodohkan pada kefasadan,
bagai meneguk salju
kujamah rintik-rintik maghfirah
dari kebun langit-Mu yang ranum itu, Rabb, dalam
sebungkus doa renyuk,
sehingga nama-nama terindah mengguyur jadi zikir
para jelata dan marga jagat- hanya
nama itu - nama yang merajai
sunyi dan zulmat
serta melata semesta
mengikhlaskan iktikaf dalam
yakin janji Mu - satu-satunya.


Rabb,

sedang ini cuma abdi mendayakan sujud di daerah peribadi
merebahkan dahi yang kecelaruan nafsu
pada usang sejadah yang mendiamkan sebuah rahsia abadi.
untuk aku tuang dengan kedinginan lafaz nasuha
sesudah aku adalah lelaki
dari ghazwah yang tewas, parah dan berdarah.


Janganlah,
kupohon janganlah cinta yang satu ini dibunuh
dari dada yang fakir munajat
kerana nanti hanya tinggal aku setitis roh yang terluka
dalam sunyi yang menyendiri


Fahd Razy
3.31 a.m
29 Mei 2005
South Circular Road, Dublin, Ireland.
(Tunas Cipta, Oktober 2005)

Tiada ulasan: