September 08, 2008

Du'a-du'a Ramadhan (3)



Ya Allah,
tanamkan dalam diriku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah, jauhkanku daripada kemurkaan Mu dan seksaan api neraka, dengan pertolongan Mu wahai Tuhan yang menolong orang memerlukan pertolongan.


Ya Allah,

hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutuplah diriku dengan pakaian kesederhanaan dan kerelaan. Tempatkan aku di jalan keadilan dan keikhlasan. Amankan diriku daripada setiap perkara yang aku takut, dengan penjagaan Mu, wahai penjaga orang yang takut.


Ya Allah,
bersihkan diriku daripada kekotoran dan kehinaan. Berilah kesabaran kepadaku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepadaku untuk bertakwa dan bergaul dengan orang baik, dengan bantuan Mu wahai pengharap orang yang miskin.


Ya Allah,

jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang kulakukan. Ampunkan aku daripada kesalahan dan kebodohan. Janganlah kau jadikan diriku sasaran bala dan malapetaka, dengan kemuliaan Mu wahai kemuliaan kaum Muslimin.


Ya Allah,
limpahkan rezeki kepadaku berupa ketaatan orang yang khusyuk. Lapangkan dadaku dengan taubat orang yang menyesal, dengan keamanan Mu wahai keamanan orang yang takut.


Amiin, Ya Rabbal 'Aalamiin.

Tiada ulasan: