Jun 04, 2008

Jangan Meragui Janji Allah







Tak terjadinya sesuatu yang dijanjikan, padahal waktunya telah tiba, janganlah sampai membuatmu ragu terhadap janji Allah itu. Supaya, yang demikian tidak mengaburkan pandangan mata batinmu dan memadamkan cahaya relung hatimu.


~~~


Untuk mempertahankan jalan yang tepat menuju pencerahan batin, kita perlu membuang semua keraguan terhadap kesempurnaan, keadilan dan kebijaksanaan Allah di balik bentangan peristiwa yang terjadi sesuai dengan urutan dan waktunya dengan tepat. Yang terpenting adalah penyerahan diri sepenuhnya dan kepercayaan total kita kepada kehendak dan tujuan~Nya, meskipun kita mungkin sudah memperoleh ilham yang benar dan wawasan batin menuju suatu penyingkapan atau peristiwa, yang tidak terjadi. []



No 7, Bagian 1
Kitab Al-Hikam
Ibnu 'Athaillah as-Sakandari,

diulas Syekh Fadhlullah Haeri


____.

Masa-masa sukar menjadi medan ujian keyakinan diri akan janjinya kepada~Mu.. Allah peliharalah hati ini, supaya tiada ia sukacita akan sesuatu yang ada padanya, dan tiada pula berduka lara atas ketiadaan sesuatu padanya.. mudahan bersamaan keadaan hati tetap memandang pada~Mu.. kala dihadap pujian mahupun dirundung penghinaan, baik saat mengecapi kemudahan atau meredahi kesulitan, tetapkanlah ya Allah, supaya nurani sang hamba ini mengutama pandangan~Mu melampaui segalanya. Allahu.. Allah.


[-] Jemput baca: Allah Cinta Agung

2 ulasan:

emir.abu.khalil berkata...

Allahumma ameen.. moga diperkenan doamu wahai adikku, in sya Allah... berserah segalanya pada Allah atas segala ketentuan dan kehendak-Nya. juga bersangka baik kepada-Nya.

Ibnu Abas berkata...

Ya Ilahi,
Allahumma amiin.

Jazakallah atas tausiyahnya, abangku.